Componente biconexe
Autor: Ștefan-Cosmin Dăscălescu
Cunoștințe necesare
În cele ce urmează, vom prezenta componentele biconexe, algoritmul prin care le aflăm și cum putem folosi aceste informații în probleme.
Introducere#
În cele ce urmează, vom prezenta componentele biconexe, elementele principale asociate componentelor biconexe și cum putem implementa algoritmul specific pentru aflarea lor. De asemenea, vom prezenta și alte tehnici asociate, împreună cu probleme exemplu.
Ca și cunoștințe necesare pentru înțelegerea componentelor biconexe, se recomandă studiul parcurgerii grafurilor și dinamicilor pe arbore.
Definiție
Într-un graf neorientat, componentele biconexe sunt submulțimi maximale de noduri cu proprietatea că pentru oricare pereche de noduri \((a, b)\) care aparțin unei astfel de componente, se poate ajunge de la \(a\) la \(b\) chiar și dacă scoatem un nod din graful rezultat.
Observație
Se poate observa că componentele biconexe sunt o versiune mai avansată a componentelor conexe, prelucrarea lor va fi una mai specifică și așa cum veți vedea în acest articol, destul de ușor de aplicat după câteva exemple explicate.
Exemplu
De exemplu, dacă avem următorul graf: \(n = 8\), \(m = 9\) și următoarele muchii de tip \((a, b)\): \((1, 2), (2, 3), (3, 4), (4, 1), (1, 5), (5, 6), (6, 7), (7, 5), (7, 8)\), componentele biconexe sunt \(\{1, 2, 3, 4\}\), \(\{7, 8\}\), \(\{5, 6, 7\}\) și \(\{1, 5\}\). Mai jos găsiți un desen reprezentativ.
Pentru aflarea componentelor biconexe, există mai multe metode de a le afla, dar aici vom prezenta una dintre ele, care se bazează pe o parcurgere DFS și împărțirea muchiilor în două categorii, creându-se ceea ce vom numi un arbore DFS.
Arborele DFS (DFS Tree)#
Observație
Recomandăm în mod special acest blog de pe Codeforces pentru înțelegerea conceptului și chiar pentru explicații suplimentare pentru unele conținuturi care vor fi prezentate ulterior în acest articol.
Definiție
Un arbore DFS este un arbore pe care îl obținem parcurgând un graf neorientat folosind o parcurgere DFS, dacă păstrăm doar muchiile care au fost folosite pentru a apela DFS din noduri noi.
Deoarece grafurile cu care lucrăm nu sunt arbori, se impune împărțirea muchiilor grafului în funcție de apartenența la arborele DFS.
Definiție
Muchiile care nu aparțin arborelui DFS, dar aparțin grafului inițial reprezintă muchii de întoarcere.
Observație
Se poate observa că în funcție de ordinea în care se realizează parcurgerea DFS, unele muchii principale pot deveni muchii de întoarcere și invers, dar există muchii care nu vor fi niciodată muchii de întoarcere, acestea devenind subiectul nostru de discuție ulterior în articol.
În desenul de mai jos, muchiile îngroșate reprezintă arborele DFS. Muchiile care nu sunt îngroșate reprezintă muchiile de întoarcere.
Elemente esențiale#
În cele ce urmează, vom prezenta câteva dintre cele mai importante noțiuni care se regăsesc atunci când lucrăm cu componente biconexe.
Muchii critice#
Muchiile critice (numite în engleză bridges) reprezintă muchiile care dacă le scoatem din graf, acesta nu va mai fi conex. Un astfel de exemplu în desenul de mai sus este muchia \((2, 4)\).
Observație
O muchie de întoarcere nu va fi niciodata o muchie critică, arborele DFS s-a putut construi deja fără ea.
Puncte de articulație#
Punctele de articulație reprezintă nodurile care dacă le scoatem din graf, acesta nu va mai fi conex. Un astfel de exemplu în desenul de mai sus este nodul \(9\).
Algoritmul de aflare a componentelor biconexe#
Pentru a afla componentele biconexe, precum și celelalte valori relevante (muchiile critice și punctele de articulație), vom folosi un algoritm bazat pe o parcurgere DFS și o abordare specifică programării dinamice.
În primul rând, vom avea nevoie să știm pentru fiecare nod, nivelul la care se află conform arborelui DFS, lucru ce se poate afla foarte ușor.
În al doilea rând, și poate cel mai important aspect al acestui algoritm, reprezintă recurența prin care aflăm pentru fiecare nod care este cel mai mic nivel pe care îl putem accesa folosind nodurile din subarborele său, împreună cu muchiile de întoarcere ale nodurilor din acesta, recurență care va fi numită \(low\).
Pentru a calcula valoarea lui \(low\) pentru fiecare nod, ne vom folosi de valorile lui \(low\) calculate pentru fiecare fiu al nodului curent, împreună cu nivelele la care se află nodurile din muchiile de întoarcere corespunzătoare nodului curent. Cu alte cuvinte, această recurență este foarte similară cu alte recurențe cu care sunteți obișnuiți de la dinamicile pe arbore, scopul acesteia reprezintă aflarea nivelului la care se află cel mai apropiat nod de rădăcină pe care îl putem accesa.
Un alt aspect de implementare foarte important reprezintă memorarea nodurilor într-o stivă, în ordinea în care au fost accesate, scopul fiind acela de a identifica componentele biconexe, deoarece de fiecare dată când dăm de un punct de articulație, putem separa nodurile ce fac parte din componenta biconexă curentă de restul grafului, în ordinea inversă celei în care au fost adăugate în stivă.
Implementare#
Pentru a implementa acest algoritm, tot ce trebuie să facem este să aplicăm pașii de mai sus, atenția la implementare fiind necesară.
Pentru a afla punctele de articulație, avem două cazuri care trebuie avute în vedere:
- Fie nodul este rădăcina și are cel puțin doi copii
- Fie nodul nu este rădăcina, iar unul din copii are valoarea lui \(low\) mai mare sau egală decât cea a nivelului nodului curent.
Pentru a afla muchiile critice, trebuie să găsim legăturile de tip \((a, b)\) astfel încât \(low[b] = niv[a]\).
Implementarea de mai jos este bazată pe problema Strongly Connected Edges, unde ne bazăm pe diferențele dintre nivelurile nodurilor pentru a fixa direcțiile muchiilor.
#include <bits/stdc++.h>
using namespace std;
int n, m, cnt;
vector<vector<int> > v;
vector<int> vis, lvl, low;
deque<int> d;
set<pair<int, int> > edges; // pentru a fixa directiile
vector<vector<int> > bccs;
void dfs (int parent, int node) {
vis[node] = 1;
low[node] = lvl[node];
d.push_back(node);
bool articulation = 0;
int children = 0;
for (int i = 0; i < (int) v[node].size(); ++i) {
int nxt = v[node][i];
if (nxt == parent) {
continue;
}
if (vis[nxt]) {
low[node] = min(low[node], lvl[nxt]);
if (lvl[node] > lvl[nxt]) {
edges.insert({node, nxt});
}
else {
edges.insert({nxt, node});
}
continue;
}
lvl[nxt] = lvl[node] + 1;
children++;
dfs(node, nxt);
low[node] = min(low[node], low[nxt]);
if (lvl[node] < lvl[nxt]) {
edges.insert({node, nxt});
}
else {
edges.insert({nxt, node});
}
if (low[nxt] >= lvl[node]) {
cnt++;
if (parent != 0) {
articulation = 1;
}
int lst;
do
{
lst = d.back();
sol[cmt].push_back(d.back());
d.pop_back();
}while(!d.empty() && lst != nxt);
}
if (low[nxt] > lvl[node]) {
// muchiile critice sunt intre nod si nxt
cout << "IMPOSSIBLE\n";
exit(0);
}
}
if (parent == 0 && children >= 2) {
articulation = 1;
}
}
int main()
{
ios_base::sync_with_stdio(false);
cin.tie(NULL);
cin >> n >> m;
v.resize(n+1); vis.resize(n+1);
lvl.resize(n+1); low.resize(n+1);
for (int i = 1; i <= m; ++i) {
int a, b;
cin >> a >> b;
v[a].push_back(b);
v[b].push_back(a);
}
dfs(0, 1);
if (edges.size() != m) {
cout << "IMPOSSIBLE\n";
return 0;
}
for (auto x : edges) {
cout << x.first << " " << x.second << '\n';
}
return 0;
}
Concluzii#
Componentele biconexe, la fel ca și componentele tare conexe, sunt un concept al căror implementare, odată ce este știută, face procesul de rezolvare al problemelor mult mai ușor. Totuși, trebuie avut în vedere faptul că acestea apar de multe ori și combinate cu alte tehnici, precum programarea dinamică sau alți algoritmi pe grafuri.
O altă aplicație a acestei metode reprezintă algoritmul lui Tarjan, explicat aici.
Probleme suplimentare#
- biconex infoarena
- Strongly Connected Edges - CSES
- Componente biconexe - pbinfo
- Non-academic problem - Codeforces
- CSES Forbidden Cities
- ONI 2014 clepsidra
- ONI 2022 regate
- infoarena santa
- Tourism - Codeforces
- ONI 2019 linegraph
- Tourist reform - Codeforces
- Pursuit for artifacts - Codeforces
- APIO 2018 Duathlon
- TLE 2017 Investment
- Probleme cu componente biconexe de pe Kilonova