Introducere în combinatorică
Autori: Ștefan-Cosmin Dăscălescu, Ștefan-Iulian Alecu
Cunoștințe necesare
Combinatorica este una din ramurile principale ale matematicii, precum și una din cele patru ramuri din care se dau problemele de la olimpiada internațională de matematică (IMO) celelalte fiind algebra, teoria numerelor și geometria. În algoritmică și în programarea competitivă, combinatorica se regăsește în probleme de nivel mediu și ridicat, aplicațiile diverselor formule matematice, precum și tehnicile de rezolvare ale problemelor de combinatorică fiind un pas important spre desăvârșirea abilităților de rezolvare a problemelor algoritmice, deoarece spre deosebire de alte capitole, combinatorica este mai greu de antrenat, iar experiența căpătată prin rezolvarea problemelor se va dovedi a fi una crucială.
În acest capitol vom prezenta cele mai importante formule specifice combinatoricii, o serie de identități și relații care sunt folosite în foarte multe probleme de algoritmică, precum și diverse tehnici care au scopul să vă ajute pentru a putea înțelege formulele necesare, precum și să vă ajute pentru a putea rezolva problemele de acest fel într-un mod cât mai ușor și intuitiv. În cadrul olimpiadelor și concursurilor de informatică din România, combinatorica se regăsește drept parte esențială în două competiții - lotul de juniori și olimpiada clasei a zecea. Ulterior, poate să se regăsească și ca subprobleme la probele ulterioare de seniori, într-o măsură mai mică.
Pentru a putea parcurge acest capitol, recomandăm citirea în prealabil a articolelor despre aritmetica modulară, divizibilitate și în general să aveți o înțelegere a conceptelor matematice din capitolele anterioare. Va fi foarte importantă și înțelegerea conceptului de invers modular, deoarece deși în cele mai multe probleme vom avea de-a face cu modulo numere prime, uneori va trebui să știm să implementăm și algoritmul de aflare al inversul modular.
Noțiuni teoretice fundamentale#
Pe lângă capitolele menționate anterior, vrem să începem prin a explica anumite fundamente, care ne vor ajuta mult pe parcurs.
Regula sumei și a produsului#
Presupunem pentru următoarele două reguli că avem două mulțimi \(A\) și \(B\) disjuncte (adică \(A\cap B =\emptyset\)), având cardinalul \(|A| = n\) și \(|B| = m\).
Regula sumei
Numărul de moduri de a alege o valoare din \(A\) sau \(B\) este \(n+m\).
Regula produsului
Numărul de moduri de a alege o pereche de valori, una din \(A\) și una din \(B\) este \(n\cdot m\).
Exemplu
Câte numere de forma \(\overline{aba}\) cu \(a \neq 0\) i \(a \neq b\) există?
Valorile posibile pentru \(a\) sunt \({1, 2, 3, \dots, 9}\), iar valorile posibile ale lui \(b\) sunt \({0, 1, 2, 3, \dots, 9}\).
Avem \(9\) variante de a alege o valoare pentru \(a\), iar pentru \(b\) avem tot \(9\) variante (\(10\), din care excludem cea egala cu \(a\)), astfel numărul total de variante este \(9 \cdot 9 = 81\).
Aceste relații vor fi foarte importante mai ales când avem de-a face cu formule independente care contribuie la răspunsul final.
Permutări#
Permutare
O permutare a unei mulțimi reprezintă o aranjare a elementelor dintr-o mulțime \(M\) finită într-o ordine diferită. Dacă cardinalul mulțimii \(|M| = n\), numărul de permutări ale unei mulțimi de \(n\) valori este \(n!\).
De exemplu, pentru \(n = 3\), cele \(6\) permutări ale mulțimii \(\{1, 2, 3\}\) sunt următoarele: \(\{1, 2, 3\}\), \(\{1, 3, 2\}\), \(\{2, 1, 3\}\), \(\{2, 3, 1\}\), \(\{3, 1, 2\}\), \(\{3, 2, 1\}\)
În probleme, există diverse cazuri particulare ale permutărilor care devin foarte utile în rezolvarea unor probleme de combinatorică.
Deranjamente
Un deranjament este o permutare fără puncte fixe, adică \(\forall i\), \(p_i\neq i\).
Numărul de deranjamente cu \(n\) elemente este egal cu \(D_n = (n-1)\cdot (D_{n-1} + D_{n-2})\), unde \(D_0 = 1\) și \(D_1 = 0\). Acest concept a fost util printre altele la rezolvarea problemei Poseidon, dată la OJI 2024, clasa a X-a.
Permutări cu repetiții
Definim o permutare cu repetiții ca fiind o secvență de \(n\) numere, care are proprietatea că fiecare valoare este în intervalul \([1, n]\) și valorile se pot repeta. Numărul de permutări cu repetiție cu aceste proprietăți care au \(n\) elemente este
unde \(F_i\) reprezintă frecvența la care apare \(i\) în permutare. Acest concept se regăsește într-un număr de probleme date în special la loturile de juniori.
Mai jos puteți găsi o secvență de cod pe care o putem folosi pentru a genera toate permutările unui șir. Funcția std::next_permutation
nu va genera permutări cu repetiție dacă acestea apar de mai multe ori.
vector<int> v(10);
int i = 1;
for (auto& x : v) {
x = i++;
}
do {
afiseaza(v);
} while (next_permutation(v.begin(), v.end()));
Submulțimi#
O submulțime a unui număr constă în alegerea unui număr de elemente dintr-o mulțime \(M\). Numărul de submulțimi ale lui \(M\) este egal cu \(2^{|M|}\), deoarece pentru fiecare element al mulțimii, putem alege dacă să îl includem în submulțimea pe care vrem să o creăm sau nu.
Dacă mulțimea \(M\) este egală cu \(\{0, 1, 1\}\), cele \(8\) submulțimi ale ei sunt următoarele: \(\emptyset\), \(\{0\}\), \(\{0, 1\}\), \(\{0, 1, 2\}\), \(\{0, 2\}\), \(\{1\}\), \(\{1, 2\}\), \(\{2\}\).
Pentru a putea itera prin toate submulțimile unei mulțimi date, ne putem folosi de faptul că fiind \(2^n\) asemenea submulțimi, putem identifica fiecare submulțime folosind una din reprezentările binare ale numerelor de la \(0\) la \(2^n - 1\), tehnică numită colocvial bitmasks sau măști pe biți. Pentru a vedea dacă trebuie să folosim unul din numere sau nu, trebuie doar verificat pentru o submulțime dată dacă bitul corespunzător acelei poziții este setat sau nu în masca pe care o verificăm. Pentru mai multe detalii, puteți vedea codul de mai jos.
const int totalSubsets = 1 << n; // 2^n
for (int mask = 0; mask < totalSubsets; ++mask) {
vector<int> subset;
for (int idx = 0; idx < n; ++idx) {
if (mask & (1 << idx)) { // (1)
subset.push_back(idx);
}
}
process(subset);
}
- Dacă bitul din mască la poziția \(idx\) este setat, înseamnă că elementul de la indice este prezent și deci adăugăm indicele în submulțime.
Aranjamente#
Un aranjament de \(n\) elemente luate câte \(k\) reprezintă o submulțime ordonată a lui \(A\) de \(k\) elemente. De exemplu, aranjamente de \(4\) luate câte \(3\) ale mulțimii \(\{1, 2, 3, 4\}\) sunt următoarele: \(\{1, 2, 3\}\), \(\{1, 2, 4\}\), \(\{1, 3, 4\}\), \(\{2, 1, 3\}\), \(\{2, 1, 4\}\), \(\{2, 3, 4\}\), \(\{3, 1, 2\}\), \(\{3, 1, 4\}\), \(\{3, 2, 4\}\), \(\{4, 1, 2\}\), \(\{4, 1, 3\}\), \(\{4, 2, 3\}\)
Similar permutărilor, aranjamentele pot fi considerate funcții injective definite pe mulțimea \(\{1, 2, 3,\dots, k\}\) cu valori în \(\{1, 2, 3,\dots, n\}\)
Numărul aranjamentelor de \(n\) luate câte \(k (k\leq n)\) se notează cu \(A_n^k\) și este egal cu \(\frac{n!}{(n-k)!}\)
O altă formulă care poate fi utilă în special în cazul precalculărilor este \(A_n^k = (n - k + 1)\cdot A_n^{k-1}\)
Combinări#
O combinare de \(n\) elemente luate câte \(k\) reprezintă o submulțime neordonată a lui \(A\) de \(k\) elemente. De exemplu, combinările de \(4\) luate câte \(3\) ale mulțimii \(\{1, 2, 3, 4\}\) sunt următoarele: \(\{1, 2, 3\}\), \(\{1, 2, 4\}\), \(\{1, 3, 4\}\), \(\{2, 3, 4\}\)
Se poate observa că spre deosebire de aranjamente, dacă două mulțimi au aceleași elemente dar într-o ordine diferită, se numără o singură dată.
Formula pentru combinări de \(n\) luate câte \(k\), care se notează cu \(C_n^k\) (alternativ, veți mai putea găsi notații precum \({}_{n}C_{k}\), \(C(n, k)\) sau \(\binom{n}{k}\) este $$ C_n^k = \frac{n!}{k!\cdot (n-k)!} $$ unde \(C_0^0 = C_n^n = 1\).
Există numeroase moduri și proprietăți de a lega valoarea lui \(C_n^k\) de alte valori combinatoriale, cele mai importante fiind următoarele:
- \(C_{n}^{k} =C_{n-1}^{k} +C_{n-1}^{k-1}\), deoarece:
- Dacă simplificăm fracțiile din formula de mai sus, putem scrie \(C_n^k\) ca fiind $$ C_n^k = \prod_{i=1}^{k}\frac{n-i+1}{i} =\frac{(n-k+1)\cdot (n-(k - 1) + 1)\cdots(n-1)\cdot n}{1\cdot 2\cdot 3\cdots\cdot k} $$
- \(C_{n}^{k} = C_{n}^{n-k}\), fapt ce se poate observa din aplicarea formulei specifice.
- \(\sum_{i=0}^{n} C_n^i = 2^n\)
De multe ori, pentru a calcula combinările, vom folosi triunghiul lui Pascal drept precalculare, fapt ce îl putem realiza cu ajutorul formulei de mai sus care leagă \(C_{n}^{k}\) de \(C_{n-1}^{k}\) și \(C_{n-1}^{k-1}\).
const int N = 1000;
int C[N + 1][N + 1];
C[0][0] = 1;
for (int n = 1; n <= N; n++) {
C[n][0] = 1;
for (int k = 1; k <= n; k++) {
if (n == k) {
C[n][k] = 1;
} else {
C[n][k] = C[n-1][k] + C[n-1][k-1];
}
}
}
Există o metodă mai eficientă de a calcula \(C_n^k\) în timp \(O(k)\) și spațiu \(O(1)\):
const long long C(int n, int k) {
long long res = 1;
// C(n, k) = C(n, n-k)
if (k > n - k) {
k = n - k;
}
for (int i = 0; i < k; ++i) {
res *= (n - i);
res /= (i + 1);
}
return res;
}
În alte situații, va trebui să precalculăm factorialele și inversele modulare pentru a putea calcula combinările, așa cum vom arăta mai jos. Dacă nu sunteți familiari cu ridicarea la putere în timp logaritmic, vă rugăm să citiți articolul pe această temă.
#include <iostream>
using namespace std;
const int MOD = 998244353;
const int N = 100000;
long long fact[N + 1], inv[N + 1];
long long modpow(long long base, long long exponent) {
long long result = 1;
while (exponent) {
if (exponent & 1) {
result = (result * base) % MOD;
}
base = (base * base) % MOD;
exponent >>= 1;
}
return result;
}
long long C(int n, int k) {
if (k > n || k < 0) {
return 0;
}
// C(n, k) = n! * (k!)^-1 * (n - k)!^-1
long long result = fact[n];
result *= inv[k];
result %= MOD;
result *= inv[n - k];
result %= MOD;
return result;
}
void precalc() {
fact[0] = 1;
inv[0] = 1;
for (int i = 1; i <= N; i++) {
fact[i] = (fact[i - 1] * i) % MOD;
}
inv[N] = modpow(fact[N], MOD - 2); // (1)
for (int i = N - 1; i >= 0; --i) {
inv[i] = (inv[i + 1] * (i + 1)) % MOD;
}
}
int main() {
precalc();
int n, k;
cin >> n >> k;
cout << C(n, k);
return 0;
}
- Calculăm inversul modular \(x^{-1} \mod p\) (\(p\) este
MOD
în cod). În cazul în care \(p\) este prim, conform micii teoreme a lui Fermat, \(x^{-1} = x^{p - 2}\).
Partiții#
Numim partiție a unui număr \(n\) o secvență de numere naturale nenule \(P\) cu proprietatea că \(\sum_{i = 1}^k P_i = n\), unde \(k\) este numărul de numere din partiție. Partițiile unui număr pot fi ordonate sau neordonate, în funcție de proprietatea pe care dorim să o aplicăm într-o problemă.
Pentru a afla numărul de partiții ordonate ale unui număr \(n\), putem să ne gândim la numărul de moduri de a împărți \(n\) stele folosind diferite bare (anticipăm într-o oarecare măsură discuția pe care o vom avea la Stars and Bars), iar dat fiind că avem \(n-1\) poziții unde putem face o împărțire, iar pentru fiecare poziție avem posibilitatea de a pune o limită sau nu, cu alte cuvinte avem \(2^{n-1}\) partiții ordonate ale unui număr \(n\).
În privința partițiilor neordonate, deoarece trebuie să păstrăm proprietatea că numerele din partiție sunt crescătoare, trebuie să avem grijă la calculul numărului de partiții de acest tip, iar o primă soluție la această problemă constă în folosirea unei recurențe de tipul \(p(i, j)\) = numărul de partiții neordonate ale lui \(i\), unde lungimea acesteia este \(j\). Pentru a putea calcula această recurență, avem o formulă relativ simplă.
- \(p(i, j) = p(i-1, j-1) + p(i-j, j)\), dacă \(i\geq 1\) și \(j\geq 1\) (cu alte cuvinte, fie adăugăm un \(1\) la începutul partiției, fie incrementăm toate elementele din partiție).
- \(p(i, 0) = 0\), pentru \(i\geq 1\)
- \(p(0, 0) = 1\).
Complexitatea acestei recurențe este \(n^2\), optimizarea ei fiind imposibilă folosind această abordare. Din fericire, există o metodă și mai rapidă, care folosește numere pentagonale, abordare ce ne duce la o soluție în \(O(n\sqrt n)\), pentru mai multe detalii puteți accesa acest articol sau rezolva problema crescător2.
Trucuri pentru rezolvarea problemelor de combinatorică#
Stars and Bars#
Tehnica stars and bars este o tehnică folosită pentru a determina diverse sume combinatoriale care se reduc la aflarea numărului de soluții ale ecuației \(x_1 + x_2 + ... + x_k = n\), unde \(x_i\) este fie număr natural pozitiv, fie număr întreg non-negativ, regăsindu-se două cazuri.
Numărul de moduri de a împărți \(n\) obiecte în \(k\) grupe, fiecare grupă având cel puțin un element este egal cu \(C_{n-1}^{k-1}\), deoarece avem \(n-1\) locuri unde putem pune barierele și trebuie să punem \(k-1\) bariere pentru a obține \(k\) grupe.
Numărul de moduri de a împărți \(n\) obiecte în \(k\) grupe, dacă fiecare grupă poate fi și goală cu \(C_{n+k-1}^{k-1}\), deoarece avem \(n+k-1\) locuri unde putem pune barierele și trebuie să punem \(k-1\) bariere pentru a obține \(k\) grupe.
Această tehnică se găsește în diferite aplicații, de obicei atunci când vrem să grupăm diferite valori sau diferite șiruri, în problemele de numărare.
Hockey Stick Identity#
Pentru două numere \(n\) și \(r\), \(\sum_{i=r}^{n} C_i^r = C_{n+1}^{r+1}\). Pentru a demonstra această relație, se pot folosi argumente inductive, algebrice sau metode ce se folosesc de funcții generatoare. Pentru mai multe detalii, puteți citi acest blog.
Numerele Catalan#
În combinatorică, numerele Catalan sunt o serie de numere care apar în diverse probleme, devenind foarte cunoscute și folosite în aplicații ce se găsesc de multe ori la olimpiadele de informatică pentru juniori.
Șirul numerelor Catalan este \(1, 1, 2, 5, 14, 42, \dots\) și formula pentru aflarea celui de-al \(i\)-lea număr Catalan este:
Computațional vorbind, se folosește deseori forma recursivă, cu \(C_0 = 1\) și $$ C_n = \sum_{i = 1}^n C_{i - 1}C_{n - i} = \frac{2(2n - 1)}{n + 1} C_{n - 1} $$
Printre altele, numerele Catalan apar în aplicații precum:
- Numărul de arbori binari cu \(n\) noduri.
- Numărul de parantezări corecte de lungime \(2n\).
- Numărul de drumuri de la \((0, 0)\) la \((n, n)\) care merg în sus și la dreapta fără să treacă de partea cealaltă a diagonalei principale.
- Și multe altele, pe care le puteți găsi aici
Așa se calculează numărul Catalan:
Numerele Stirling#
La fel ca și numerele Catalan, numerele Stirling și Bell apar în anumite aplicații ale problemelor de combinatorică. Numerele Stirling de primă speță sunt folositoare în special când vine vorba de numărarea ciclurilor în permutări, iar numerele Stirling de cea de-a doua speță, precum și numerele Bell se regăsesc în probleme legate de numărarea unor partiții.
Numerele lui Stirling de speța I numără câte permutări de ordin \(n\) cu \(k\) cicluri există, și se notează cu \(s(n, k)\). De exemplu, permutarea \(1, 4, 2, 3, 6, 5\) are \(2\) cicluri (\(1\), \(2, 4, 3\) și \(5, 6\)). Cazurile particulare sunt \(s(0, 0) = 1, s(n, 0) = 0\) și \(s(0, k) = 0\), iar formula recurentă este \(s(n, k) = s(n-1, k-1) + (n-1)\cdot s(n-1, k)\), recurență ce se poate explica recurgând la cazurile pe care le întâmpinăm atunci când adăugăm o nouă valoare la permutare, deoarece fie putem forma un ciclu nou, fie îl introducem într-un ciclu deja existent.
Numerele lui Stirling de speța II reprezintă numărul de partiții ale unei mulțimi cu \(n\) elemente în \(k\) submulțimi, și se notează cu \(S(n, k)\). Cazurile particulare sunt \(S(0, 0) = 1, S(n, 0) = 0\) și \(S(0, k) = 0\), iar formula recurentă este \(S(n, k) = s(n-1, k-1) + k\cdot s(n-1, k)\), recurență ce se poate explica recurgând la cazurile pe care le întâmpinăm atunci când adăugăm o nouă valoare la partițiile existente, deoarece fie putem forma o nouă partiție, fie o introducem într-o partiție deja existentă.
Numerele Bell se referă la numărul de modalități prin care putem partiționa o mulțime cu \(n\) elemente, și se notează cu \(B_n\), fiind o generalizare a numerelor Stirling de speța II, numărând toate partițiile posibile pentru o mulțime. \(B_n\) poate fi calculat ușor plecând de la numerele Stirling de speța a doua, \(B_n = S(n, 0) + S(n, 1) +\dots + S(n, n)\) sau folosind direct numerele Bell anterioare, \(B_n =\sum_{i=0}^{n-1} C_{n-1}^i\cdot B_i\).
Cum putem rezolva probleme de combinatorică?#
De obicei, când vine vorba de rezolvarea problemelor de combinatorică, este foarte important mai întâi de toate să vă asigurați că știți formulele și conceptele esențiale, dar și să le înțelegeți foarte clar deoarece în cazul acestor probleme, memorarea formulelor fără a le înțelege cum trebuie va cauza mai multe probleme decât necunoașterea lor.
Presupunând că aveți un bagaj de cunoștințe suficient pentru nivelul de dificultate al problemei pe care îl abordați, mai întâi de toate vreți să știți foarte clar ce date trebuie numărate și să găsiți observații, care chiar dacă la început nu par a fi semnificative, pot fi utile pentru obținerea răspunsului final.
O altă tehnică foarte importantă constă în a găsi subprobleme independente ale problemei date, care pot fi folosite pentru a simplifica procesul de găsire a răspunsului final, de multe ori acest lucru fiind esențial în rezolvarea problemelor mai dificile.
Nu în ultimul rând, experiența și identificarea diferitelor tipuri de formule ce apar de la problemă la problemă poate fi foarte folositor, iar deși acest lucru nu este neapărat specific strict combinatoricii, se poate observa faptul că în cazul acestei tehnici, generarea tuturor soluțiilor folosind metode precum backtracking sau brute force se poate dovedi de ajutor pentru identificarea unor posibile relații de recurență sau a unor formule care să ne ducă la răspuns.
Trebuie să aveți grijă și la faptul că în unele cazuri, probleme ce pot părea a fi de combinatorică să nu fie de fapt dinamici care se pot aborda mult mai ușor folosind modul de gândire specific programării dinamice, iar chiar dacă în unele cazuri există similarități între cele două, acest lucru nu este adevărat mereu.
Concluzii#
Combinatorica apare drept subiect de bază în multe probleme, iar cunoașterea temeinică a tehnicilor de rezolvare a acestor probleme este esențială. Din cauza dificultății cu care această tehnică este învățată, se recomandă rezolvarea unui număr cât mai mare de probleme, pentru a fi expus la diverse tehnici, formule și rezultate importante atât în matematică, cât și în informatică.
Probleme suplimentare#
Probleme de la olimpiade#
- Combination
- pascal infoarena
- Stirling infoarena
- IIOT Dream
- Polyglot Kilonova
- Problemele de combinatorică de pe Kilonova, în special cele de la loturile de juniori
- RoAlgo Contest 4 - Ursul
- RoAlgo Contest 2 - munte
- RCPC 2023 KsumT
- ONI 2014 Spion
- ONI 2015 Nmult
- ONI 2015 Baraj Provocare
- ONI 2013 Xnumere
- IIOT 2024 Mermaid
- USACO Gold Help Yourself
- Problemele de pe cppi.sync
Alte probleme#
- Bracket Sequences I
- Bracket Sequences II
- Distributing Apples
- Arena
- Close Tuples (hard version)
- Almost Identity Permutations
- Med and Mex
- Different Subsets For All Tuples
- Probleme de combinatorică de pe Codeforces
Bibliografie și lectură suplimentară#
- Concurs educațional făcut de MathDash
- Curs de combinatorică făcut de Bogdan Iordache
- Curs de combinatorică avansat făcut de Alex Luchianov
- Combinatorics - USACO Guide (articol + probleme)
- Elemente de combinatorică
- Binomial Coefficients - Eolymp
- Ghid despre permutari - nor-blog
- Elemente de combinatorică, curs predat la lotul de juniori din 2018
- Derangement - wikipedia
- Problem Solving Guide to Modular Combinatorics and Exponentiation - Codeforces
- Binomial coefficient - wikipedia
- Triunghiul lui Pascal - wikipedia
- Stars and Bars
- Numărul de partiții ale unui număr natural
- Numere Catalan
- Catalan Numbers and Catalan Convolution
- Catalan Numbers and Generating Uniform Balanced Bracket Sequences
- Numerele Stirling și numerele Bell
- Numerele Stirling de ambele spețe
- Partition of a set
- Opțional, restul articolelor de la secțiunea combinatorics