Clasa a IX-a
Introducere#
Aici găsiți programa clasei a noua pentru Olimpiada de Informatică, conform programei create de SEPI în anul școlar 2023-2024, împreună cu locurile de unde puteți învăța aceste conținuturi în arhiva noastră.
Observație
Următoarele capitole sunt atât pentru etapa județeană, cât și pentru etapa națională.
Algoritmi elementari#
- Tipuri simple de date (întreg, real, caracter, logic) - link articol
- Structura liniară, alternativă și repetitivă:
- Structura liniară: link articol
- Structura alternativă: link articol
- Structura repetitivă: link articol
- Prelucrarea cifrelor numerelor naturale scrise în baza 10 - link articol
- Divizibilitate (divizorii numerelor naturale, numere prime, determinarea cmmdc prin algoritmul lui Euclid, cmmmc, numere prime între ele, simplificarea fracțiilor, descompunerea numerelor în factori primi) - link articol
- Calculul unor expresii (de exemplu, factorial, ridicare la putere) - link articol
- Algoritmul de exponențiere rapidă - link articol
Generări de șiruri - link articol#
- Generarea șirurilor pe baza unor reguli
- Șirul lui Fibonacci și alte șiruri recurente
Sisteme de numerație și reguli de conversie - link articol#
Reprezentarea numerelor naturale și întregi în memoria calculatorului. Operații pe biți - link articol#
Fișiere text - link articol#
Tablouri unidimensionale (vectori)#
- Prelucrări elementare (de exemplu, parcurgere, inversare, verificarea unor proprietăți) - link articol
- Algoritmi de sortare în complexitate pătratică (sortarea prin selecție, sortarea prin inserție, metoda bulelor) - link articol
- Sortare prin numărare (folosind vectori de frecvență) - link articol
- Interclasarea tablourilor unidimensionale - link articol
- Vectori caracteristici/ de frecvență - link articol
- Operații cu mulțimi
- Ciurul lui Eratostene - fără precalculări avansate/aplicarea directă - link articol
- Căutare binară - link articol
- Determinarea elementului majoritar
- Sume parțiale în tablouri unidimensionale - link articol
- Probleme cu secvențe de valori (de exemplu, determinarea unei secvențe maximale cu o anumită proprietate, numărarea secvențelor, determinarea secvenței de sumă maximă, prelucrarea secvențelor de lungime fixată, tehnica Two Pointers, tablouri de diferențe - Difference Arrays)
- Probleme cu secvențe: - link articol
- Determinarea secvenței de sumă maximă - link articol
- Prelucrarea secvențelor de lungime fixată - link articol
- Tehnica Two Pointers - link articol
- Tablouri de diferențe - Difference Arrays - link articol
Tablouri bidimensionale (matrice) - link articol#
- Prelucrări elementare ale tablourilor bidimensionale (de exemplu, parcurgeri, generări, simulări)
- Prelucrări specifice tablourilor bidimensionale pătratice (de exemplu, diagonale și zone determinate de diagonale)
- Sume parțiale pe matrice - link articol
Structuri de date neomogene (tipul struct)#
Metoda Greedy - link articol#
Observație
Următoarele capitole sunt doar pentru etapa națională
Tabele de diferențe (Difference Arrays) 2D - link articol#
Indicatorul lui Euler - link articol#
Funcții - link articol#
- Declarare, definire, apel
- Variabile locale, variabile globale
- Transmiterea parametrilor prin valoare și prin referință
Utilizarea funcțiilor din biblioteca STL pentru sortare și căutare#
- Introducere STL - link articol
- Funcția pentru sortare - link articol
- Funcții pentru căutarea binară - link articol
Generarea elementelor combinatoriale prin algoritmi de tip succesor - link articol#
- Submulțimi
- Produs cartezian
- Permutări
- Combinări
- Aranjamente